Menu
(2016. szeptember 27.)
Reggeli után buszra szálltunk, és első programként Nagyszalonta központi parkjában megkoszorúztuk Kossuth Lajos szobrát. Úgy gondoltuk, ,,kossuthos” iskolaként nem mehetünk el úgy a városból, hogy ne tisztelegjünk iskolánk névadójának szobra előtt.

Ezt követően a temetőbe vettük az irányt, ahol meglátogattuk Szél Kálmánné, született Arany Julianna sírhelyét, A síron a magyar irodalom egyik legszebb sírverse olvasható:
,,Midőn a roncsolt anyagon
Diadalmas lelked megállt;
S megnézve bátran a halált,
Hittel, reménnyel gazdagon
Indult nem földi útakon,
Egy volt közös, szent vigaszunk
A LÉLEK ÉL: találkozunk!”
Arany Julianna Arany János leánya volt, aki fiatalon meghalt. Halála nagyon megviselte a költőt, annyira, hogy Arany több mint egy évtizedig nem is tudott verset írni.

A térről körülnézve először a Neuman Palotát vehettük szemügyre Tulajdonosairól megtudtuk, hogy egyedüli zsidó család volt, akik nemesi ranggal rendelkeztek. A Neuman Palotát 1891-1892 között Milan Tabaković tervei alapján építették fel. A három utcára néző kétemeletes ház méltó volt a város leggazdagabb családjához.

A következő látnivaló a Csanádi-palota volt. Az Arad-Csanádi Egyesült Vasutak megbízásából 1892-ben épült, az Ybl Miklós építész tervezői iroda munkái szerint. A neoreneszánsz épület három bejáratának boltozatán még találhatóak vallásos és más témájú falfreskók. A belső udvarban két gázzal működő világító lámpa található.

Egy kis séta után kívülről megnéztük a Kultúrpalotát, ami két építészeti stílust ötvöz magában: külsőleg eklektikus, belsőleg szecessziós, és amelynek hangversenytermében őrzik azt a zongorát, amin egykor híres zeneszerzőnk, Liszt Ferenc koncertezett. Sajnos ide nem tudtunk bemenni, mert az épület jelenleg felújítás alatt van.

Tovább folytattuk sétánkat a belvárosban. Következő állomásunkon benéztünk a Minorita templomba, amit 1904-ben szenteltek föl. Itt láthattunk egy Munkácsi Mihály keze által készült gyóntatószéket, melyet a mester már felnőtt korában készített.

Egy hosszabb séta után a város főterére érkeztünk, melyet a Megbékélés parkjaként emlegetnek a helyiek. Itt megcsodáltuk a Szabadság szobrot. A szoborcsoport az 1848-1849-es magyar szabadságharc vértanúinak állít emléket. A szobor története rendkívül érdekes. A vértanúk kivégzésének helyét már 1881-ben kőobeliszkkel jelölték meg, amely alatt a kivégzettek sírja van. Ugyanakkor a márvány obeliszk felállításával párhuzamosan kezdeményezés folyt egy nagyméretű szoborcsoport létrehozására is. A szoborállítás munkálatainak irányítására egy bizottság alakult, amelyet pályázat meghirdetése követett. A pályázat nyertese Huszár Adolf lett, aki kidolgozta egy szoborcsoport tervét, azonban a megvalósítás előtt váratlanul elhunyt. Ezután a bizottság Zala Györgyöt bízta meg a szobor kivitelezésével, aki átdolgozta az eredeti tervet. A szoborcsoportot 1890. október 6-án leplezték le fényes ünnepség keretében, amelyen részt vettek a vértanúk családtagjai is illetve a szabadságharc tisztjei közül Klapka György. A szoborcsoport egy hatalmas talpazaton áll, amelyen a végzetes dátum mellett a tizenhárom vértanú domborműve látható. A szobor közepén a főalak, a magyar szabadságot jelképező Hungária, babérkoszorút tart a magasba. Fején Mátyás király Fekete seregének sisakja található és kezével Szent István kardjára támaszkodik.

A tér másik sarkában a román nemzetiségű 48-as forradalmárok emlékére is elhelyeztek egy diadalívet. A tér neve azóta: Megbékélés Parkja.

Újra buszra szálltunk. és tovább folytattuk utunkat az Aradi vértanúk vesztőhelyére, ahol koszorú elhelyezésével, illetve a Székely himnusz eléneklésével tiszteletünket róttuk az oda eltemetett 11 aradi vértanú sírjánál.

Következő megállóhelyünk a gyönyörűen felújított Máriaradnai Kegytemplom volt. Máriaradna a magyar Mária-kegyhelyek egyike. A betegségben szenvedők idejárnak, hogy segítséget kérjenek Szűz Máriától. A meggyógyult hívek hálájuk jeléül egy ezüst medaliont adományoznak a templom javára. A medalionok a meggyógyított testrészeket ábrázolják.

Ezután egy túrát tettünk a Lippa közelében épült Solymos váránál. Ez egy középkori romantikus várrom. Az eredeti várat a tatárjárás után építették, de sajnos a XVII. sz. elején már romos állapotba került. Itt sikerült az izmainkat rendesen megmozgatni, mindamellett, hogy kitartásunk, akaraterőnk is próbára lett téve. Ugyanis a várhoz vezető út nagyon meredek volt. Többen fel is adták, a cél előtt visszafordultak, pedig odafent nemcsak élettelen romokat, hanem élettel teli cserjéket is találhattak. Némelyikük finom csemegével is szolgált a várat ,,meghódítóknak”.

Késő délután érkeztünk meg Déva városába. Utunk egyenesen a város leghíresebb pontjához, a várhoz vezetett. Miután felelevenítettük Kőműves Kelemen balladáját a ,,telekabinnal” felmentünk a domb csúcsára, hogy közelebbről is megcsodáljuk az építményt. A szépen felújított várban igazán úgy éreztük magunkat, mintha visszamentünk volna az időben, Kőmíves Kelemen korába. A várból gyönyörű panoráma tárult elénk:a lábunk alatt a város terült, míg a távolban a Ruszkai havasok hóval borított bércei villantak fel. A szálláshelyünkre már szinte sötétben érkeztünk, de azért a vacsora után még maradt idő a napi feladatok megoldására is.