Kossuth Lajos Altalanos Iskola
04.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
AZ OSZTÁLYFŐNÖK SZEREPE NAPJAINKBAN
A 21. század iskolájában az osztályfőnök irányító, óvó szerepe különösen fontossá vált, hisz a 21. század társadalmában az osztályfőnök kezei közt formálódó, kamaszodó tanulók érzékeny világát számos útvesztő fenyegeti. Az osztályfőnök az, aki olykor az előtérben állva, olykor a háttérbe húzódva, láthatatlanul, de folyamatosan és tudatosan jelen van osztálya életében. Ez a jelenlét az alapja munkánknak. De mit is jelent valójában jelen lenni? Nem csupán fizikai jelenlét ez, hanem egy állandóan munkálkodó szenzoros, tehát érző és érzékelő állapot, mely során egy osztályfőnök megfigyel, észrevesz, megért, háttérismereteket szerez, lehetőségeket lát meg, mérlegel, mentorál és cselekszik.
Az osztályfőnöki szerep nem korlátozódik az osztályfőnöki óra megtartására és az adminisztrációs munkára. Az osztályfőnöki munka ennél sokkal többet jelent. Az osztályfőnök az, aki az osztályba járó gyerekek igényeit, szüleik elképzeléseit és társadalmi elvárásokat egyaránt tapasztalja, s próbálja a gyerek személyiségfejlődésének szolgálatába állítani. Maga az osztályfőnöki óra olyan helyszín, ahol lehetséges a pedagógus és a gyerekek közvetlen találkozása, s nemcsak egy-két személy, hanem az egész osztályközösség együttes formálására, nevelésére nyílik lehetőség direkt és indirekt nevelési módszerekkel egyaránt, figyelembe véve a kompetencia alapú oktatás szempontjait. Az osztályfőnöki órák keretén belül is érvényesül a kommunikációs készség, a logikus gondolkodás, a problémamegoldó gondolkodás gyakorlása.
AZ OSZTÁLYFŐNÖKI MUNKAKÖZÖSSÉG CÉLJAI
„Néztél már gyerekszembe? Pár éves gyerek szemébe. De nem úgy felszínesen, ahogy mi egymásra nézünk - hanem komolyan. Kíváncsian. Mélyen. (...) Édenkerti tekintet ez. Zavartalan békés. Tiszta. És... boldog? Igen, boldog. De nem úgy, hogy örömteli, hanem úgy, hogy egységben él önmagával: egy olyan világból néz, ahol nincs még hasadtság, dráma, - ahol a lélek még nem koszos.”
Mi más is lehetne a célunk, mint a gyermeki világ fent említett zavartalanságának, fenntartásának elősegítése az iskolában is.
Ám ehhez több és kézzelfoghatóbb célok szükségesek. Célunk:
· pedagógiai egységünk erősítése
· összehangolt munka az osztályközösségekkel és a vezetőséggel
· társadalmi igényeknek megfelelő osztályfőnöki munka kialakítása, mely megfelel pedagógiai céljainknak és a gyermekek egyéniségének is
· egységes nevelési elvek megfogalmazása és azok megvalósítása
· hozzásegíteni diákjainkat ahhoz, hogy felismerjék az értékeket, „a szépet”
· családi háttér feltérképezése
· jól működő, elfogadó, stabil és együttműködő osztályközösség kialakítása
· hozzásegíteni diákjainkat ahhoz, hogy megtalálják helyüket a kisebb-nagyobb közösségekben.
· hatékony konfliktusmegelőzés, konfliktuskezelés
· az egészséges életmód szemléletének kialakítása, káros szenvedélyeket elutasító szemlélet kialakítása
FELADATOK
· Egészségnevelés
Településeinken is tapasztalható a tanulóinknak cigarettával, alkohollal és droggal való valamiféle kapcsolata: hírből, passzív elszenvedőként, s sajnos már saját tapasztalásaik alapján is vannak ismereteik a fent említett káros szenvedélyekről. Fontos, hogy osztályfőnöki órákon ezek a témák nagyobb gyakorisággal forduljanak elő, mint korábban. Feladatunk tehát mindenekelőtt a prevenciós foglalkozások gyakoribb tartása, szervezése.
· Munkára nevelés
A hetesi és szervezési feladatok fontosak a munkára nevelés terén, hisz a feladatok elvégzése során kialakuló felelősségvállalás fontos alapja a tevékeny és értéket felmutató mindennapokban.
· Közösségformálás
Az osztálykirándulás szervezése, a szabadidő együttes eltöltése, a rendezvényeken való közös megjelenés, esetleg közös szervezés, mind mind a jó osztályközösség kialakulását segíti elő.
· Együttműködés
Szaktanárokkal, tanulószobán lévő pedagógusokkal, szülővel, SZM vezetővel, gyermekvédelmi felelőssel, DÖK patronálóval, gyermekorvossal, védőnővel, önkormányzattal
Ø Fontos, hogy az osztályfőnökök a mindennapos informálódás igényével forduljanak az osztályban tanító szaktanárok felé, akik olykor több időt is eltöltenek egy-egy osztályközösséggel, mint maguk az osztályfőnökök. Az összehangolt munka és a pedagógiai egységünk erősítéséhez ez a kommunikáció elengedhetetlen.
Ø A tanulószobán részt vevő tanulók munkájáról, magatartásáról is informálódnia kell az osztályfőnöknek, hogy alaposabban megismerhesse a gyermeket.
Ø A szülői háttér és a család megismerése és a gyermek érdekeinek képviselése céljából feladatunk a családok tervszerű, valóságot tartalmazó dokumentált látogatása is. Ütemezett és rendkívüli szülői értekezletek tartásával, a szülői munkaközösséggel való kapcsolattartással is az együttműködést erősítjük.
Ø A gyermekvédelmi felelős munkája nagyban segíti munkánkat a hátrányos helyzetű tanulók ügyeinek intézésében, helyzetük megismerésében
Ø A diákönkormányzat működését az osztályfőnökök a legrátermettebb diákok delegálásával segítik elő. Az általuk szervezett iskolai programokon, rendezvényeken való részvételre az osztályfőnököknek agitálnunk kell a tanulóinkat a közös élmények, s az együttműködő osztályközösség kialakulása érdekében
Ø A gyermekorvosi és védőnői kapcsolattartás alapja az egészségnevelés témakörének
Ø Az városi megemlékezések, ünnepségek, rendezvények során gyakran kerül sor önkormányzati felkérésre. A felkéréseknek eleget téve az osztályfőnökök által összeállított műsor bemutatásával a tanulóinknak lehetőségük adódik, hogy a városi közönség előtt is megemlékezzenek, megmutatkozzanak, színesítve ezzel a városi programokat is.
· Konfliktuskezelés
A konfliktusok megelőzésének érdekében hatékonyabbá kell tennünk a diák-diák, s a diák-pedagógus közti egymást tiszteletben tartó kommunikációt. Konfliktuskezelő technikák alkalmazása.
· Ellenőrzés
A kiegyensúlyozott és alkotó munka légkörének eléréséhez és megtartásához következetesebben kell alkalmazni és betartatni a Házirend előírásait. Ezen szabályok felülvizsgálata, aktualizálása is az osztályfőnöki munkaközösség feladata. Az osztályfőnöki ellenőrzés kiterjed tehát a mulasztásokra, késésekre, igazolásokra, órai és tanórán kívüli magatartásra, ruházatra, gondozott/gondozatlan külsőre (smink, stb.) felszerelés teljességére (rajz, testnevelés, matematika, stb.), az ellenőrzőkönyv vezetésére, a tanulmányi eredmények romlásának okaira.
A megismerés érdekében az osztályfőnök ellenőrzési tevékenysége óralátogatásokra is kiterjed.
· Tájékoztatás, értesítés
Az iskola rendjéről való, idejében történő szülői és tanulói tájékoztatás az iskolai munkát gördülékennyé, hatékonyabbá teszi.
Az osztályfőnök a mulasztásokról, az igazolatlan hiányzásokról, statisztikákról eredményekről, jutalmazásokról, büntetésekről, a házirend megsértéséről következetesen ütemezett értesítéseket készít érintettségi körtől függően szülőknek, érintett szakembereknek, nevelőtestületnek, iskolavezetésnek.
Az osztályfőnök tájékozódik az osztályába járó SNI-s és BTMN-es tanulókról és az osztályban tanító szaktanárok számára erről információkat közvetít.
· E-napló vezetése
· Tanmenetek készítése
· Esztétikus, barátságos osztálytermi dekorálás koordinálása, az osztályterem rendjének megtartatása
· Iskolai faliújság díszítése
· Iskolai ünnepségek, műsorok összeállítása
Mezőkeresztesen:
Kossuth nap: 7. évfolyam
Október 23.: 6. évfolyam
Március 15.: 5. évfolyam
Ballagás: 7. és 8. évfolyam
Mezőnyárádon:
Március 15.: 5-6. évfolyam
Október 23.: 7-8. évfolyam
· Értékelés
Félévi, év végi munka értékelése; a nevelőtestület véleményének figyelembevételével a magatartás és a szorgalom értékelése
· Külsős előadók meghívása: védőnő, iskolarendőr, továbbtanulással kapcsolatos szakemberek
· Új osztályfőnökök munkájának segítése
TERVEZETT MUNKAKÖZÖSSÉGI FOGLALKOZÁSOK
Ideje |
Téma |
augusztus 25.
|
A munkaközösség megalakulása, munkaközösség-vezető választása, éves munkaterv megvitatása |
szeptember |
Elektronikus napló szabályzata; Házirend |
október |
Drogprevenciós foglalkozás A középiskolai nyílt tanítási napok figyelemmel kísérése |
február |
Félév értékelése, továbbtanulás, a félév során felmerült problémák megbeszélése, orvoslása |
március |
Vetélkedő szervezése. Téma: a víz |
június |
A tanév, az éves munka, ill. a továbbtanulás tapasztalatainak értékelése |
A MUNKAKÖZÖSSÉG TAGJAI
Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola |
Szederkényi Anna Tagiskola Mezőnyárád |
Gárdonyi Géza Tagiskola Sály |
Szemere Bertalan Tagiskola Vatta |
Bodzán László
|
Vajdáné Pázmándi Judit |
Szabóné Ragó Gabriella |
Juhász Gergely
|
Bezsák Eszter
|
|
|
|
Kalivodáné Fekete Eleonóra |
|
|
|
Kun Bertalan |
|
|
|
Nagyné Kovács Erzsébet |
|
|
|
Oroszné Nagy Tünde |
|
|
|
Tóth István |
|
|
|
Tóth Melinda |
|
|
|