Menu

Időpont: 2020. 03.30.

Tantárgy: Magyar irodalom

Az óra anyaga: Petőfi Sándor: Az Alföld

Kattints az alábbi linkre és hallgasd meg a verset! Figyelj a képekre, mert sok olyan dolgot látsz, ami a versben szerepel! (Pl. árvalányhaj, szamárkenyér, gémeskút stb.)

https://www.youtube.com/watch?v=-psF-6nPgwA

  • Nyisd ki az Irodalom könyvet a 143. oldalon és olvasd el a verset!
  • A földrajz atlaszban (Magyarország domborzata) keresd meg az Alföldet!

Most elemezzük a verset!

  A vers műfaja: tájleíró költemény

              A versben Petőfi szülőföldje az Alföld, a Duna-Tisza közti síkság jelenik meg .

              1-2. versszak: A költő a Kárpátokat hasonlítja össze a Alfölddel. /A Kárpátokat nem 

                                     szereti, csak csodálja, az Alföldet szereti/

             

              3-11. versszak: Bemutatja az alföldi tájat:

              a gulyát (teheneket)

              a ménest (lovakat)

              a tanyát

              a magányos csárdát

              a nyárfaerdőt

              a távolban a templomot”

             12 versszak: Személyes vallomás : a költő itt született („itt ringatták bölcsőm”)         

                                                                       s itt is akar meghalni ("itt boruljon rám a szemfödél")                                                                                                         

  • Milyen évszakban jeleníti meg a költő az alföldet? nyár („ringatózik a kalászos búza, déli nap hevében”)
  • Milyen állatok szerepelnek a versben? gulya, ménes, vadludak, vércse, gyík
  • Milyen növények? búza, árvalányhaj, szamárkenyér, gyümölcsfák
  • Milyen színeket láthatunk? smaragd (zöld), sárga, kék
  • Milyen hangokat hallunk? kolompol, nyargal, zúg, pattog, kurjant, visít
  • Hogyan veszi szemügyre a költő a tájat? Kezdetben felvillantja az alföldet, majd „felrepül” a magasba, a felhők közelébe. Onnan tekinti át a Duna-Tisza közét. Aztán szűkül a tekintete (búzavetés, nádasok), majd ismét tágul a látókör („a tanyákon túl). Ezután újból szűkül (nyárfaerdő, vércse fészek, gyíkok), majd kitágul („messze, hol az ég a földet éri stb.) A költemény végén ismét visszatér a szülőföldjéhez.
  • Nyisd ki a munkafüzetet a 90-91. oldalon és csináld meg mindkét oldal feladatait, majd KÜLDD EL a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre, 2020. április 1-ig.
  • A következő linkre kattintva gyakorolhatsz: https://learningapps.org/3347332

Már említettem nektek, hogy az 5. osztályban kötelező olvasmány:

MOLNÁR FERENC: A PÁL UTCAI FIÚK.  Hamarosan ezzel fogunk foglalkozni, ezért mindenki figyelmébe ajánlom a regény megfilmesített változatát. Kérlek nézd meg! Számonkérés lesz majd belőle. 

google: A PÁL UTCAI FIÚK (2003) teljes film – Videa  -3 óra 5 perces

Felhívom azok figyelmét, akik még nem küldték el a szövegértést (Daidalosz és Ikarosz, valamint az Érdekességek a repülés történetéből), hogy tegyék meg, mert nem tudok majd év végén osztályzatot adni.

Go to top