Mára a munkafüzetedben kellett dolgoznod.
Ellenőrizd a megoldásaidat!
Megoldás:
31. oldal 1. feladat
Vörösmarty életrajzát már megismerhetted a tankönyvből, a költő életének minden lényeges eseményéről azonban nem szólhattunk benne részletesen. Tegyél egy pipát azok mellé az állítások mellé, amelyekről olvastál a Mozaikok Vörösmarty Mihály életéből című tankönyvi szövegben.
Pipát kellet tenned a c és az f vázlatponthoz.
c) A kis Mihály elemi iskoláit Pusztanyéken, a gimnáziumi osztályokat pedig Székesfehérváron és Pesten végezte.
f) 1850-től családjával együtt földbérlőként élt szülőhelye közelében.
31. oldal 2. feladat
Pótold a Vörösmarty Mihályhoz kapcsolódó folyóiratok, társaságok és egyletek nevében a magánhangzókat illetve a mássalhangzókat! Keresd meg a hozzájuk kapcsolódó megállapítások számát is, és írd a címek utáni négyzetbe! (A kétjegyű mássalhangzót két vonalra írd!)
a) K i sf a l u dy T á rs a s á g 1. b) V é d e g y l e t 3.
c) A th e n a e u m 2. d) E l l e n z é k i K ö r 4.
Ma a Himnusz és a Szózat összehasonlítását kell elvégezned! Olvasd át újra a műveket!
Az alábbi videóban egy diák feleletét nézhetitek meg, beszél mindkét műről. Neked ezt így nem kell tudnod, de sokat tanulhatsz tőle.
https://www.youtube.com/watch?v=JvRYm7LbrSk
Dolgozz a füzetedbe, másold le a táblázatot! Ezt viszont tudnod kell! Használj vonalzót!
Cím: A Himnusz és a Szózat összehasonlítása
Kölcsey Ferenc: Himnusz |
Vörösmarty Mihály: Szózat |
|
Keletkezése: |
1823. január 22. |
1836 |
Műfaja: |
himnusz |
hazafias óda (szózat) |
Hangneme: |
magasztos |
fennkölt |
Szerkezete- gondolatmenete: |
A: 1. versszak: áldás kérése, és annak indoklása. Bűnei miatt már eleget szenvedett a magyarság. |
A: 1–2. versszak: megszólítás, felszólítás, a rendíthetetlen hűség parancsa. |
B: 2–3. versszak: a dicső múlt képei: honfoglalás, bőség, hadiszerencse, Mátyás győzelmei. (=Isten ajándékait sorolja fel.) Értékgazdagság. 4–6. versszak: a tragikus múlt képei: tatárjárás, török rabiga, belső viszály, bujdosók sorsa. 7. versszak: a sivár jelen: reménytelenség, a belső viszály következményei. |
B: 3–7. versszak: történelmi visszapillantás: (3–5. versszak): a dicső múlt képei: honfoglalás, Hunyadiak (6–7. versszak): már a biztató jelen képeire való utalások. 8–12. versszak: A jövő esélyei (alternatívái): az áhított jobb kor vagy a nemzethalál. A’: 13–14. versszak: a rendíthetetlen helytállás megismételt parancsa. |
|
A’: 8. versszak: könyörgés szánalomért. |
||
Költői kifejező-eszközök: |
Romantikus, túlzó metaforák: „Vérözön”, „lángtenger” Ellentétpárok: vár – kőhalom; kedv, öröm – halálhörgés, siralom; szabadság–rabság Párhuzamok: a 2. és 3. versszak, majd a 4–6. versszak képei között. |
Romantikus, túlzó kifejezések: „ezredévi szenvedés”, „az ember millióinak / Szemében gyászköny űl” Ismétlés: „Itt törtek össze”, „itten hordozák” „Még jőni kell, még jőni fog” „Vagy jőni fog, ha jőni kell” Ellentét: „Bölcsőd” – „sírod” „élned” – „halnod”, „Áldjon” – „verjen” Túlzás: „az ember millióinak” |
Rímfajtája: |
a b a b c d c d (keresztrím) (asszonánc) |
x a x a (félrím) |
Verselése: |
rímes időmértékes |
rímes időmértékes |
Mondaniva-lója |
A belső viszály a magyarság vesztét okozhatja. Isten a történelem irányítója, tőle kapjuk ajándékba a szép hazát. |
A rendíthetetlen helytállás parancsának megfogalmazása. |
Jó munkát kívánok!