Menu

Az előző alkalommal Babits-verset olvashattál, és a versre vonatkozó munkafüzeti feladatokat is meg kellet oldanod.

Ellenőrizd a megoldásaidat! 48-49. oldal:

1.a)Számozd meg, milyen sorrendben olvastál a szövegben az alábbiakról!

 3. A nevek átírása.   2. Házvásárlás Esztergomban.   4. Az autogramfal restaurálása.

  5. Hírességek aláírásai a falon.   1. A kedves emlékeket őrző szülőföld.

 

b) Magyarázd meg, miért épp Esztergomban vásárolt a költő házat!

    A város a szülőföldjére emlékeztette, ugyanakkor közel volt a fővároshoz.

Miként őrizték meg Babitsék a vendégek aláírásait? Az aláírásokat Babits felesége konzerválta freskófestékkel.

d) Húzd alá azoknak az alkotóknak a nevét, akik – a szöveg alapján – biztosan jártak az esztergomi villában!

Kosztolányi Dezső    Karinthy Frigyes    József Attila    Tóth Árpád    Juhász Gyula

 

e) Nézz utána a tankönyvedben, miért épp az 2008-as esztendő volt a Babits-év!
Babits Mihály születésének a 125. évfordulója volt ekkor. (Babits 1883-ban született.)

48. oldal

a) Szekszárdon kívül melyik dunántúli városhoz fűzték még szoros emlékek Babitsot? Fogalmazd meg egy-két mondatban, hogyan kapcsolódik a település a költő életéhez!

Pécshez, édesapját 1891-ben ide helyezték. (Babits hároméves volt ekkor.) Elemi iskoláinak egy részét is itt végezte, majd Pécsett érettségizett. (Édesapja halála után – 1898-ban – a család visszaköltözött Szekszárdra.)

b) A versrészlet ismeretében fejezd be a mondatokat! (A válaszodban idézhetsz is a költeményből.)

A beszélőnek sokszor jutott eszébe a számára oly kedves dunántúli táj, ezt bizonyítja a folyton epedve hazarándul” verssor is.

Az „együtt otthon és mese” kifejezés azt jelenti, hogy…  Egyéni megoldás. A meséket főleg kisgyermekkorában hallgatta, és ekkor még otthon élt.

c) Értelmezd a szókapcsolat első és második jelzőjét: „kék, finom, fantasztikus Dunántul”!

Egyéni megoldás. Kék: például a felhők színétől, az Új leoninusok című versében is szerepel: „Kékek az alkonyi dombok”.

 Finom: akár az ételek emléke miatt.

3. Karikázd be azoknak a jellemzőknek a betűjelét, amelyek igazak az Új leoninusok című versre!

a) Ütemhangsúlyos verselésű. b) Hasonlat és metafora is van benne. c) Műfaja elégia.

d) Alliterációk díszítik. e) Versformája disztichon. f) Rímfajtája bokorrím. g) Hangutánzó szavak színesítik. h) Apró életképek jelennek meg benne. i) Régies kifejezések jellemzik.

49. oldal

4. Vizsgáld meg a kettéosztott napló technikával, hogy az impresszionista stílus vonásai jellemzőek-e a versre!

Az impresszionista stílus ismertetőjegyei:

 

Példák a versből a stílusjegyekre:

 

Az este megjelenítése az impresszionisták által kedvelt téma.

Az este megjelenítése a versben: „alkonyi dombok”, „hallgat az esteli táj”, „Éjre csukódnak az aklok”. Stb.

A vers szókincsére a főnevek és a melléknevek gazdagsága jellemző.

A főnevek és a melléknevek gazdagsága.

A következő mondatban például nincs is igei állítmány: „Villám; távoli dörgés; a faluban kocsizörgés”.

Nagyfokú zeneiség.

A vers zeneiségéhez a rímen és ritmuson kívül az alliterációk is hozzájárulnak.

A sorok belső rímei fokozzák a vers zenei hatását.

A vers időmértékes verselésű.

A mai lecke szintén egy Babits-vers. Olvasd el a tankönyved 65. oldalán található Messze… messze című verset és az ahhoz tartozó elemzést!

A versben képeslapszerűen tűnnek fel versszakról versszakra különböző országok.

 Te is ilyennek képzelted ezeket az országokat?

Babits elvágyódik, szeretne utazni.

Írd fel a címet a füzetbe! Készíts vázlatot az alábbi vázlatpontok alapján

Babits Mihály: Messze…messze

Keletkezése: (mikor? miért?)

Témája:

Műfaja:

Szóképek:

Stílusa:

Ezután oldd meg a munkafüzet feladatait!

Mf.: 51/ 1.a; 52/2.a, b, 3. ; 53/ 5.a

Jó munkát kívánok!

 

Go to top