Menu

2021. 04. 21. Természettudományi gyakorlat 6.b

Tananyag címe: Életnyomok csoportosítása

Az elmúlt két órában szétnéztetek a környezetetekben, és példákat gyűjtöttetek az élővilág létezéséről. Sajnos nem mindenki végezte el a munkát, vagy legalább is nem küldte el nekem.

A mai órán egyféle rendszerbe szedjük, hogy hogyan lehet az életnyomokat csoportosítani.

Írjátok le a füzetetekbe a következő vázlatot!

                                               30. óra

                Életnyomok csoportosítása

I.Ásványok-, kőzetek és kövületek megfigyelése

  • üledékes kőzetek: régmúlt idők élővilágának nyomait őrzik (pl.: levéllenyomat, csigaház)
  • barlangok – cseppkövek

II.Növények megfigyelése

  • védett – nem védett
  • ehető – nem ehető
  • növényi szervek megfigyelése (pl.: levelek alakja, széle, erezete; szárak, kéregminta, termések stb.)

III.Állatok megfigyelése

1.mozgásnyom:               talajban keletkező lábnyomok

                                        madarak repülésmódja

2.telephely nyom:          pihenés, alvás nyoma (odú, fészek, kotorék stb.)

3.táplálkozási nyomok:

  • a/ rágásnyomok (ágakon, kérgen, tobozon, levélen)
  • b/ zsákmánymaradványok (csontok, tépés, kitinváz)
  • c/ trágyanyom (vizelet, ürülék, köpetek)

4.szaporodási nyom (petecsomó, tojás stb.)

5.vedlési nyom (szőr, toll, kígyóbőr stb.)

6.egyéb nyomok (csigaház, vakondtúrás, pókháló stb.)

Go to top