Menu
„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, és megtalálja a munkát, amit szeretni fog.”(Szentgyörgyi Albert)
 
Az EFOP 3.1.5 Projekt a mi szemünkkel
 
Iskolánk, a Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola bekerült az EFOP-3.1.5.-16-2016-00001-es számú "A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett intézmények támogatása" elnevezésű uniós projektbe.
Összegezve, ennek az átfogó, európai uniós projektnek elsődleges célja, hogy a nevelési-oktatási intézményekben a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányát minden egyes uniós országban átlagosan 10% alá csökkentse.
A kezdeti időszakban nevelőtestületünk vegyes érzelmekkel fogadta el azt a tényt, hogy iskolánkat a 2015/2016 évi statisztikai mutatóink alapján besorolták azok közé az oktatási intézmények közé, ahol a lemorzsolódásra irányuló indikátorértékek nem érték el az elvárt szintet.
Tisztában voltunk a nemzetközi kutatások eredményeivel, miszerint a korai iskolai lemorzsolódás folyamatában követhető számszerű adatok (hiányzás, romló tanulmányi átlag, évismétlés) és viselkedési tényezők (alacsony motiváltság, negatív viselkedésváltozás a tanulónál, kiközösítettség) jelzés értékkel bírnak. A háttéradatok birtokában elfogadtuk (OKM mérések eredményei az országos átlag alatt vannak), hogy feladatunk van a potenciálisan lemorzsolódásnak kitett diákjaink veszélyezettségének megszüntetésében. Fontos számunkra, hogy tanulóink sikeresen végezzék el az általános iskolát és utána minél többen szakmát szerezzenek. A projekt célja olyan komplex intézményfejlesztő programok megvalósítása, amelyek hozzásegítik a tanulókat a végzettségek, a munkaerőpiacon nélkülözhetetlen és hasznosítható kompetenciák megszerzéséhez, mely egyben intézményünk pedagógiai programjának egyik kiemelt célja is.
Az elvégzett ILMT elemzés és Swot-analízis eredményeképpen megerősödött bennünk az a tudat, hogy az iskolából történő lemorzsolódás megelőzése nemcsak iskolai feladat, nemcsak pedagógiai okok állnak a háttérben, és nemcsak pedagógiai eszközökkel orvosolhatóak.
Hiábavaló a megteremtett pozitív, befogadó légkör, az esélyegyenlőség megteremtésére való törekvés, ha a gyerekek olyan családi háttérrel rendelkeznek, ami nagyon hátrányosan határozza meg motivációjukat a tanulásra. Valljuk és tapasztaltuk, hogy az iskola nem lehet egyedüli intézménye a lemorzsolódás által veszélyeztetett diákokra való odafigyelésnek. Alapvető fontosságú, hogy a probléma megelőzésére és kezelésére szükség van elsősorban az együttműködő családi háttérre, másodsorban az oktatás mellett a szociális, közművelődési szakterületekre.
A projekt megvalósítását előkészítő tanévben  intézményünk vezetőiből   úgynevezett intézményfejlesztési mikrocsoport alakult és irányította az iskolai helyzetelemzést. Ennek tükrében kialakítottuk hosszabb távú intézményi átfogó céljainkat az összetett összegző helyzetelemzés és ILMT intézményfejlesztési cél szerint, miszerint:
  • Szakemberek (mentoraink) közreműködésével át kell tekintenünk, mit kell tennie intézményünknek és pedagógusainknak azért, hogy jelentősen csökkenjen az iskolaelhagyók száma és javuljon a diákok Országos Kompetenciamérésen elért teljesítménye.
  • Az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer alkalmazásával összetett fejlesztést kell megvalósítanunk: egyszerre összpontosítunk diákjainkra, és arra, hogy az iskola egésze változzon. Ebben számítunk a szülők, családtagok figyelmére, támogatására is. Tanulói  eredményességi mutatók javulása érdekében családokkal való kapcsolattartás minőségét fejlesztenünk kell.
  • Az iskolai tanulási eredményességi mutatók javulása érdekében a nevelőtestületi együttműködés mennyiségi, minőségi fejlődése kooperatív értekezletek és hospitálások keretében.
  • Pedagógusként és szülőként céljaink közösek: olyan tanulókat szeretnénk látni iskolánkban, akik örömmel járnak hozzánk, kemény munkájukat sikerélmény és eredményesség kíséri, és így esélyük lesz érdeklődésüknek, tehetségüknek megfelelő iskolában továbbtanulni.
A projekt előírásainak megfelelően elkészítettük a komplex ILMT (Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer) intézményfejlesztési tervének kidolgozásához szükséges adatszolgáltatást, dokumentációt, s összeállítottuk az  Intézményi Komplex Cselekvési Tervünket.
Nem volt zökkenőmentes az előkészület:
  • a pályázat elindulásakor az információ áramlás nehézkes volt
  • változások a mentorok személyében
  • bizonytalanság a mikrocsoportok személyi összetételében, betöltött feladatkörükben
  • a projekt elvárások néha nem voltak tisztázottak
  • intézményen belül sem volt meg a kellő információáramlás (hiányzott a munka koordinálása)
Mindezek ellenére a cselekvési terv megvalósítása, a szervezett kulturális és szabadidős programok sok-sok sikerélményt adtak iskolánk tanulóinak, szüleiknek és pedagógusainak.
A projekt megvalósításának első szakaszában az Oktatási Hivatal alkotópályázatot írt ki „#sulim” címmel a projektbe bevont 300 köznevelési intézmény 1–13. osztályos tanulóinak. A pályázat célja a versennyel egyrészt hogy a részvevő tanulókat kooperatív alkotásra ösztönözze, és bemutatkozási lehetőséget biztosítson számukra; másrészt hogy a közös munkában, alkotási folyamatban megvalósuló közösségépítést támogassa.
A pályaművekben a tanulók a művészet eszközeivel mutathatták be, milyennek látják iskolájukat, milyen számukra az ideális iskola, és szerintük miként válhat egy nevelési intézmény nyitottá, befogadóvá. Az esélyegyenlőség érdekében a felhasználható eszközök széles tárháza mellett műfaji szabadságot kaptak a pályázók.
Pedagógusaink már a korábbi tanévben megfogalmazták iskolánk jövőképét, most a gyerekeken volt sor, hogy elmondhassák mi a közös jövő. A cselekvési terv megvalósításának olyan eleme volt ez az esemény, amely során első alkalommal lettek bevonva a pedagógusok és a tanulók.
A pályamű elkészítése először nehezen indult. Először is el kellett döntenünk, hogy a felhasználható eszközök közül melyiket válasszuk ki. A mindennapi feladataink mellett kevésnek tűnt az idő. Sok gyereket meg kellett mozgatni, összehangolni a feladatokat. A projekt szellemiségét megértettük, de tartottunk tőle, hogy idő hiányában nem úgy sikerül megoldanunk, ahogy szeretnénk. Céljaink között szerepelt, hogy a lehető legtöbb tanuló vegyen részt ebben a projektben, ezzel is támogatva annak sikerességét. Tudatosítanunk kellett pedagógusainkban, hogy a feladat megoldásában mindenki ötletére szükség van, közösen megbeszélve a legjobbat, a legjobban kivitelezhetőt dolgozzuk ki közösen tanulóinkkal. Elsősorban olyan ötleteket vártunk melyek támogatják és fejlesztik a gyerekek önkifejezési módját, kreativitását, megjelenhet benne a gyermeki őszinteség és a gyermekek egyéni módszerekkel mondják el az intézményről véleményüket. Olyan pályamű vagy pályaművek elkészítését akartuk kivitelezni mely a tanulók együttműködésére, alkalmazkodási készségére, a csoportszerep erősítésére építkezik úgy, hogy közben a diákjaink vessenek fel problémákat, adjanak ötleteket a hibák kijavítására.
A pályamű előkészítési időszakában minden osztályfőnök osztályfőnöki órán beszélt a témáról. Ebben a formában minden tanulónak lehetősége volt megszólalni és véleményt alkotni, ötletelni. Egyes közösségek egyénileg, mások csoportokat alkotva vetettek fel jobbnál jobb gondolatokat, elképzeléseket, beszélték meg a pozitív gondolatokat, tervezték a lehetőségeket.
Az alsó tagozatos osztályokban sokan rajzos formában „mondták el” véleményüket.
A gyerekekkel való együtt gondolkodás után kollégáinktól több ötlet is érkezett a közös alkotás elkészítésére, melyek közül egy kisfilm elkészítése bizonyult a legsikeresebbnek. A film elkészítéséhez szükséges tárgyi feltételek rendelkezésre álltak, hiszen a legtöbb tanuló rendelkezik már okostelefonnal, de az iskolai tableteket is igénybe vehették a gyerekek. A média szakkörön és a nyári médiatáborban a gyerekek már megismerkedtek a filmelkészítéséhez szükséges ismeretekkel, új technikákkal, találkozhattak az órai munkáktól eltérő önkifejezési lehetőségekkel, melyek segítik őket a másság elfogadásában, a rájuk zúduló vizuális információk tudatos szelektálásában, és fejleszti a csoporton belüli együttműködés képességét. Így az alkotóközösség kulcsszereplői a média szakkörös gyerek lettek Bodzán László tanár úr koordinálásával.
A felvételek elkészítésére iskolánk névadójának tiszteletére szervezett két napos rendezvény keretein belül került sor, ezzel is színesítettük a „Kossuth napokat”. Voltak, akik szereplői lettek a filmnek, illetve készítői,  szerepet vállalva a felvételben, voltak akik később segítették a vágást, összeállítást. Az alsó tagozatos tanulók a felvételeken bemutathatták elkészült rajzaikat is.
A felvételek elkészítése nagy izgalommal töltötte el a gyerekeket. Egyénileg, csoportokban dolgoztak, szükség esetén tanáraik segítségét is kérve. A több órás anyag vágásában, szerkesztésében, összeállításában a 7. osztályos tanulók vették ki részüket.
„Kossuth Álomiskola” címet kapta az alkotás, mely később felkerült az iskolánk honlapjára, közösségi oldalára. Az osztályfőnökök a gyerekekkel közösen értékelték az elkészült pályamunkát, s arra is sort kerítettek, hogy megbeszéljék ki-ki hogyan érezte magát az alkotás közben, kinek jutott eszébe más gondolat a kisfilmet látva, hogyan értékelik az együttműködést. Csupa-csupa pozitív érzelmi visszacsatolás érkezett a gyerekek részéről.
A pályamunka elkészítése során sikerült megvalósítanunk a kitűzött céljainkat, a pályázati kiírásban elvártakat, a közös alkotást, az együtt gondolkodást. Pedagógusaink által kellőképpen motivált tanulók, tanulócsoportok önkéntes alapon szerveződtek. Olyan technikai megoldást sikerült kiviteleznünk, amely érdekli a diákjainkat (a filmkészítés sajnos nem minden esetben építhető be a tanóra anyagába), korszerű, közös kihívás, melyben teljes mértékben megvalósult a gondolatiság, a támogató kommunikáció, a tanulók érvelési kultúrájának fejlesztése, az építő egymásrautaltság. Tanulóink lehetőséget kaptak kreativitásuk, fantáziájuk kibontakoztatására, a multimédiás programokkal való komolyabb alkotásra, az elmélyültebb csoportmunkára,véleményük kifejezésére. Ezáltal sikerült az iskolai életben és tevékenységekben való részvételük motivációját, az idetartozás érzését növelnünk.
A filmben elhangzik, hogy tanítványaink miért szeretnek a Kossuthba járni, milyennek látják az iskolát, mi a véleményük az oktatásról, a pedagógusokról, milyen ötleteik vannak az intézmény fejlesztésére, milyennek szeretnék látni az iskolát a jövőben.
Nekünk, pedagógusoknak is örömteli élmény volt látni a mosolygó gyerekeket, akik csillogó szemmel mondták el mennyire szeretnek az intézményben tanulni, mennyire szeretik a különböző foglalkozásokat és milyen jó gondolataik vannak a fejlesztésre váró területeken. Tanítványaink megerősítettek abban minket, hogy jó úton járunk, de vannak még tennivalóink. Nekünk, pedagógusoknak is szükségünk van néha pozitív és motiváló visszacsatolásra. S nincs is jobb érzés annál, amikor ezt a gyerekek teszik meg.
Országos szinten közel 13 000 tanulót sikerült bevonni a közös alkotófolyamatba. A beérkezett pályázatokat szakértőkből álló zsűri értékelte. A Kossuth Álomsuli című kisfilmünk arany minősítést ért el. Az elismerő minősítő oklevél mellett iskolánk sporteszköz nyereményt kapott. Kisfilmünk megtekinthető az alábbi linkre kattintva.
Az oktatás megosztott felelősség pedagógus és a szülők között, mely a bizalomra és együttműködésre épül. A szülői részvétel, az otthoni környezet döntő fontosságú a gyermek tanulási fejlődésében, az oktatás sikerében. Nevelőtestületünk fontosnak tartja az iskola és a családok közötti kapcsolattartást.
A projektben vállalt feladatunk olyan programok szervezése, ahol helyet, időt, alkalmat, lehetőséget biztosítsunk a szülő- diák – pedagógus  találkozására, közös, kötetlen beszélgetésre, tanórán kívüli közös iskolai programok lebonyolítására, a családokkal való kapcsolattartás új formáinak kipróbálása. Ez a szellemiség nem állt messze nevelőtestületünk tagjaitól, hiszen a korábbi években számos olyan iskolai programot szerveztünk és bonyolítottunk le, melyre a szülőket is meghívtuk.
2018. decemberében került sor az első Családi nap lebonyolítására, mely a karácsony, advent témája köré szerveződött. Karácsonyi gyertyagyújtás Mezőkeresztesen program keretében tartottunk témanapot. A nap során több helyszínen kézműveskedtek a gyerekek és szüleik. Nyüzsgő, vidám hangulatú bolhapiacot szerveztünk az iskola összekötő folyosóján, ahol a gyerekek saját, még használható, jó állapotban lévő játékaikat, irodalmi könyveiket vagy éppen saját készítésű kézműves termékeiket árulták. A nap zárásaként zajlott le a színvonalas karácsonyi műsorunk.
2019. májusában a Mozdulj, Mezőkeresztes! elnevezéssel közös sportdélutánt bonyolítottunk le. A meghívásunkat elfogadó szülők, gyermekeikkel együtt tölthettek el egy mozgalmas délutánt, ami egy zenés bemelegítéssel kezdődött. A gumis pályán női kézilabda mérkőzéseket zajlottak, ahol a csapatok külön-külön anyukákból, pedagógusokból és tanulókból szerveződtek. A füves pályán az apukák csapat mérhette össze labdarúgó tudását az iskolai dolgozók és diákok csapatával. Az alsó tagozatos gyerekek és szüleik vegyes csapatokban vettek rész sor- és váltóversenyeken a kis udvaron. Mindezek mellett volt asztalitenisz, kidobójáték, kerékpárügyességi verseny.
2019. decemberében ismét közösen ünnepeltük a karácsonyt.
Iskolán kívüli élményszerzés a kiemelt célja a pályázati tevékenység keretében megvalósuló  Kalandra fel! programoknak. A szabadidős programok során tanulóink több helyre is kirándulhattak (Debrecen, Muhi).
A látványos programelemek mellett a háttérben komoly pedagógiai munka folyt. A tématerületi mikro-csoportokban részt vevő kollégáink havi rendszerességgel jártak műhelymunkákra, továbbképzésekre. Felméréseket végeztek, statisztikai adatokat összesítettek, legnagyobb tudásuk szerint próbálták összehangolni, átadni  a megszerzett ismereteiket, tudásukat. Gyakorta kellett több oldalas tanulmányokat elkészíteni s feltölteni saját informatikai felületükre, melyet az Oktatási Hivatal munkatársai ellenőriztek, értékeltek. Mentorunk rendszeresen látogatta az intézményi mikro-csoportok egyeztető foglalkozásait, próbált iránymutatást adni, próbált koordinátor szerepet betölteni. Arra törekedett, hogy kollégáink képessé váljanak a problémák felismerésére, ok-okozati összefüggések feltárására, adekvát megoldások azonosítására, a megszerzett tudásuk aktivizálására.
A projekt zárása 2020. szeptemberében várható. Vannak még feladataink. A tavaszi időszakban még két Családi nap megszervezése és lebonyolítása vár ránk. Szervezés alatt van még egy Kalandra fel! programunk is.
Csak bízni tudunk abban, hogy a mögöttünk álló közel négy éves  intézményfejlesztési folyamat, az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató komplex pedagógiai rendszer működtetése valóban eredményes lesz, intézményünkben kimutatható lesz a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók arányának csökkenése.
 

 

 
 
20230424 fenntarthatosagi 4x
6x badge 2024 kicsi
20230928 allatvedelmi temahet logo 2023
20230302 penzhet logo
 
Go to top