Menu

Közlekedési projekthét

a Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskolában

Téma: Közlekedj okosan!

Célja: A tanulók életkori sajátosságait valamint a település közlekedésbiztonsági jellemzőit figyelembe véve ismerjék meg a közlekedés rendszerét, és ennek részeként az utas-, gyalogos-, a tömeg-, valamint a kerékpáros közlekedés szabályait.

Időpont: 2017. május 4.- 2017. május 11.

Helyszín: Mezőkeresztesi Kossuth Lajos  Általános Iskola

Bevont tanulócsoport: 1.-8. osztály

Projekt felelős: Alsó tagozatos munkaközösség(felelős: BarthánéKunráth Ágnes) 

Bevont pedagógusok:Nevelőtestület

Külső résztvevők:   

B.-A.-Z. Megyei Rendőrfőkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály munkatársai Mezőkövesdi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály munkatársai

Mezőkövesdi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság

Városi Önkormányzat Mezőkeresztes

 Iskolarendőr

 Mezőkövesdi  Mentőszolgálat

  Helyi motoros egyesület

  Mezőkeresztes Iskolájáért Alapítvány

                             

Általában a témahétről:

A tananyag komplex elsajátításának egyik lehetséges formája, amikor az adott tárgykört a diákok három-öt tanítási napon, esetleg hosszabb időkeretben iskolai és iskolán kívüli helyszíneken, rugalmas időkeretek között, változatos tevékenységtípusok és sokszínű módszertani eszközök segítségével dolgozzák fel. Az egyéni fejlesztés szempontjából hatékonyan épülnek egymásra az alapkövetelményekhez kapcsolódó kötelező foglalkozások és az egyes részterületekhez kötődő, kutatást és alkotó tevékenységet biztosító választható programok. Az intézmény pedagógiai programjába beépítésre váró témahetek egy-egy kulcstéma integrált, a kereszttantervi szempontokat érvényesítő feldolgozására alkalmasak.

 

A megvalósított témahét előzménye:

Intézményünkben több éve foglalkozunk 6-14 éves tanulók közlekedési ismereteinek bővítésével.  A NAT és kerettantervi előírásokon túlmenően szakköri tevékenység keretében készítjük fel az érdeklődő tanulókat a helyes közlekedési szabályok betartására, annak érdekében, hogy fejlesszük a gyerekek helyes közlekedési magatartását megalapozó tevékenységét. A Kresz elméleti anyagrész tanításán túl ügyességi és szabályossági pályákon gyakorolhatják a tanulók a gyalogos és kerékpáros közlekedésre vonatkozó szabályokat, illetve ezen a területen felmenő rendszerben meghirdetett versenyeken- Kerékpáros Iskola Kupa, Ki a mester két keréken? mérhetik össze tudásukat kortársaikkal.

 

A megvalósított tantárgyi és tanórán kívüli követelmények, célok és feladatok:

 

Technika

Alsó tagozat

                           

                 1.-2. osztály Az utas-, gyalogos-,  és tömegközlekedés írott és íratlan szabályai

                            3.-4. osztály  A gyalogos és kerékpáros közlekedés szabályai

Cél: A tanulók ismerjék meg, bővítsék a rájuk vonatkozó gyalogos és kerékpáros közlekedési szabályokat.

Feladat: A témákhoz készült közlekedési prezentációk bemutatása, a technika tankönyv feladatainak megoldása, szabályok rögzítése, gyakorlása játékos formában.

 

Rajz

 

                             1.-4. osztály   Látszódj!

Cél: Figyelem felkeltése a láthatóság fontosságára, valamint ösztönözni a tanulókat és pedagógusokat arra, hogy a tanulók kreativitását felhasználva olyan új dolgokat, ötleteket, lehetőségeket találjanak ki, melyek a láthatóság fokozására, ezáltal a balesetek megelőzésére felhasználható.

Feladat: Tetszőleges technika választásával egyéni rajzok készítése a megadott cím alapján.

 

Informatika

 

                               4. osztály kerékpáros szimulációs játék (3.-4. osztály online tesztek kitöltése)

Cél: A meglévő, illetve a technika órán és a délutáni foglalkozások alkalmával megismert közlekedési szabályok helyes  alkalmazása a szimulációs játék segítségével, tovább az elsajátított ismeretek ellenőrzése tesztek megoldásával.

 

Magyar irodalom

Feladat: Az interneten fellelhető tesztlapok megoldása. Kerékpárral a forgalomban című szimulációs játékon történő  gyakorlás (informatika tanterem- Bodzán László- bejelentkezés alapján)

                                       1.-2. osztály Nógrádi Gábor: Mit jelent a piros kerek?- versfeldolgozás

                                                            Bartos Erika: Utakon- versfeldolgozás

                                                           Szavak gyűjtése, mondatok alkotása képről

                                        3.-4. osztály: A kerékpár története- szövegfeldolgozás

                                                              Fogalmazás készítése képről

                                                            

Cél: Szókincsbővítés. Szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztése. A tantárgyi koncentrációt figyelembe véve a szövegértés fejlesztése.

Feladat: A kerékpár története képekben című prezentáció bemutatása és a Kerékpár története című ismeretterjesztő szöveg feldolgozása kooperatív formában.

 

Szabadidős  foglalkozások

                                                                 

                                                          Filmvetítés, társasjátékok, színezők, közlekedési dominó,

                                                         Az utas-,  gyalogos-, és kerékpáros közlekedés szabályai

Cél: Minél több módszer és eszköz felhasználásával ismerkedjenek a tanulók a rájuk vonatkozó közlekedési szabályokkal a szabadidő hasznos eltöltése során.

Feladat: Csóti Ferenc: Bence közlekedik sorozat videós filmjeinek, Stop! Közlekedj okosan című rajzfilmek valamint az OBB-ORFK által közösen készített kerékpáros oktatófilmek megtekintése.

(Linkgyűjtemény az iskola honlapján)Véleménycserék. Közlekedj okosan! társasjáték, színezők használata a szabadidős foglalkozásokon.           

 

Környezetismeret

                                             

                                                   Keresd a táblát!

Cél: A tanulók ismerjék meg a kerékpározás lehetőségeit saját környezetükben, lakóhelyükön.

Feladat: A gyerekek  előzetes feladatként kutatómunkát kapnak. Feladatuk kideríteni, hogy lakóhelyükön  milyen közlekedési táblákkal, útburkolati jelekkel találkoznak. Nevezzék is meg őket!  Készítsenek fényképet vagy rajzot róla. Csoportmunkában készítsék el a település veszélytérképét közlekedés szempontjából.

 

Testnevelés

                              Mozogj és tekerj!

Cél:       Kerékpárügyesség fejlesztése.                      

Feladat:  Ügyességi pályaelemek gyakorlása (szlalom, szűkülő folyosó, magassági akadály, sávváltás, sarokfordító) Egyszerű ügyességi pálya megépítése, gyakorlása, egyéni versengések.

 

Technika

Felső tagozat

                                         A kerékpáros közlekedés szabályai

Cél: A tanulók ismerjék és bővítsék a kerékpáros közlekedés szabályait.

Feladat: A kerékpáros közlekedés szabályai című prezentáció bemutatása, irányított beszélgetések.

 

Osztályfőnöki óra

 

                                           A kerékpár kötelező és ajánlott tartozékai

Cél:A tanulók ismerjék és alkalmazzák a közlekedésbiztonságilag szabályosan felszerelt kerékpár tartozékait.  Lehetőség szerint alkalmazzák az ajánlott biztonsági felszereléseket.

Feladat: A szabályosan felszerelt kerékpár bemutatása, biztonsági eszközök (sisak, könyök-, és térdvédő) ajánlása a többször módosított  6/1990. (IV.12) KöHÉM  alapján. Tanulói kerékpárok vizsgálata a rendelet alapján.

 

Rajz

 

                                           Látszódj! címmel plakátkészítés

Cél: Tudatosodjon a tanulókban, hogy szürkületkor, rossz látási viszonyok mellett világítsák ki járműveiket és használják a láthatósági mellényt. Továbbá ösztönözni a tanulókat és pedagógusokat arra, hogy a tanulók kreativitását felhasználva olyan új dolgokat, ötleteket, lehetőségeket találjanak ki, melyek a láthatóság fokozására, ezáltal a balesetek megelőzésére felhasználható.

Feladat: A megadott címmel, szabadon választott technikákkal plakátkészítés.

 

 

Informatika

                                          Kerékpáros kresz tesztek megoldása, kerékpáros szimulációs játék

                                          lsd. alsó tagozat

                                    

 

Biológia

                                       Elsősegélynyújtás alapfokon  

Cél: Tanulóink és pedagógusaink legyenek tisztában   az elsősegélynyújtás alapjaival. Ismerjék meg az elsősegélynyújtás alapjait intézményünk pedagógiai programjának értelmében.

Feladat: A rendelkezésre álló  CD/youtube elérhetőség megtekintése. Elérhetőségek az iskola honlapján található linkgyűjteményben.    

 

                 

 

Testnevelés

                               Bringára fel!   

 

Cél: Az  aerob mozgásforma,  az egyensúlyérzék javítása mellett a biztonságos járműhasználat fejlesztése.

 Feladat:  Kerékpár ügyességi pályaelemek gyakorlása (szlalom, szűkülő folyosó, magassági aladály, sarokfordító, billenőpalló, rázópad). A gyerekek javaslata alapján ügyességi pályák megépítése, gyakorlása.                                          

 

Előadás  szülőknek, gyerekeknek              

 

                                                                       Szemünk fénye!

Cél: A résztvevők ismerjék meg a  kerékpáros közlekedésre vonatkozó szabályokat, a kerékpár kötelező tartozékait.

Feladat: Preventív célú  előadás külső szakember bevonásával. (Ilku Imre- iskolarendőr)

A projekt előkészítése:

  • Programtervezet összeállítása (Tervek és lehetőségek összehangolása)
  • Kapcsolatfelvétel és egyeztetés a rendőri szervekkel
  • A pedagógusok tájékoztatása
  • Megállapodás az új tanulásszervezési eljárásokban és az időkeretben
  • A napi programok összeállítása, egyeztetése az érintettekkel

 

  • Feladatlapok, prezentációk szerkesztése

 

  • Felelősök kijelölése
  • Szülők, tanulók tájékoztatása
  •  

A témahét  „pedagógiai programja”

Tevékenységek

Felelős

Fejlesztendő kompetenciák

Munkaforma

Módszer

Eszközök

Megjegyzés

Alsó tagozat

Rajz

 

Ek: elképzelések kifejezése, kretivitás fejlesztése

egyéni munka

magyarázat

megbeszélés

rajz eszközök

 

Technika

Szk: szabály és feladattudat erősítése, fogalmi gondolkodás fejlesztése

frontálisan irányított egyéni munka

magyarázat

előadás

irányított beszélgetés

ppt

mtk.

szabályosan felszerelt kerékpár

 

Magyar irodalom

 

Ak: írott szöveg megértése, közlekedési szókincs bővítése

frontálisan irányított egyéni munkák

páros munka

magyarázat

megbeszélés

ppt

feladatlapok

 

Környezetismeret

 

 

 

 

 

 

SzK:

szabályokhoz való alkalmazkodás képességének fejlesztése

egyéni gyűjtőmunka frontális feldolgozása, elemzése

tanulói rajzok, fotók

előzetes feladat

Testnevelés

 

Mozgáskészség- állóképesség, egyensúlyérzék fejlesztése

egyéni feladatvégzés

pályaelemek, telepíthető tanpálya

saját kerékpár

Informatika

 

Dk: számítógép használata, információk felismerése

Hök. ismeretek alkalmazása

egyéni munka

magyarázat

értékelés

kerékpáros szimulátor cd

online tesztek

 

Szabadidős foglalkozás

 

Ak: vizuális élmények, vélemények szóbeli megfogalmazása

frontális munka

filmvetítés

játék

közlekedési témájú cd-k, filmek, társasjátékok, színezők, kirakók

 

AK- anyanyelvi kompetencia; Szk- szociális kompetencia; Dk- digitális kompetencia; TTk- természettudományos kompetenci; Hök- hatékony, önálló tanulás; Kezdeményezőképesség- K; Esztétikai és művészeti tudatosság és kifejezőképesség- Ek

Tevékenységek

Felelős

Fejlesztendő kompetenciák

Munkaforma

Eszközök

Megjegyzés

Felső tagozat

Rajz

 

Ek: élmények kifejezése

Hök: ismeretek alkalmazása

egyéni munka

megbeszélés

rajz eszközök

 

Technika

 

Szk: szabály és feladattudat erősítése

frontálisan irányított egyéni munka

előadás

ppt. feladatlap

 

Osztályfőnöki óra

 

TTk: előzetes megfigyelések

Ak: szóbeli vélemények megfogalmazása

frontális munka

előadás ill. tanulói kiselőadások

megbeszélés

szemléltetés

ppt.

szabályosan felszerelt kerékpár

 

Informatika

 

Hök: előzetes ismeretek alkalmazása

egyéni munka

megbeszélés

tesztlap

 

Biológia

 

SzK: interperszonális interakció fejlesztése

frontális munka, előadás, filmvetítés

Cd, feladatlap

 

Testnevelés

 

Állóképesség, kerékpározási ügyesség fejlesztése

egyéni munkák

 ügyességi pályaelemek, telepíthető tanpálya

saját kerékpár

               

 

A témahét időterve: 2017. május 4.- 2017. május 11.

Alsó tagozat

Órarend szerinti beosztás

Tanulói feladat: Hallottak és látottak otthoni ismétlése, további ismeretek szerzése szakirodalomból, internetről. Felkészülés az iskolai versenyre.

Tanári feladat: ajánlott feladatok áttekintése, kiegészítése egyéni ötletekkel, tájékozódás az interneten, iskola honlapján, ismeretek átadása

Felső tagozat

Órarend szerinti beosztás

Tanulói feladat: Hallottak és látottak otthoni ismétlése, további ismeretek szerzése szakirodalomból, internetről. Felkészülés az iskolai versenyre.

Tanári feladat: ajánlott feladatok kiegészítése egyéni ötletekkel, tájékozódás interneten, iskola honlapján, ismeretek átadása

Közlekedik a család- vetélkedő 2017. május 7.

Külön forgatókönyv alapján

Szemünk fénye – preventív célú előadás- 2017. május 10. 16.00-17.00 (Családi klub)

Előadó: iskolarendőr

Projektzárás: 2017. május 11. A Kultúrált közlekedés napja

Külön forgatókönyv alapján (2. sz. melléklet)

A tanulóknak legyen ideje a tanultakat gyakorolni és felkészülni a helyi versenyre.

Módja: Iskolai közlekedésbiztonsági nap akadályverseny

Célja: A témahéten szerzett és meglévő elméleti ismeretek alkalmazása a gyakorlatban.

 

Keletkező produktumok

Kerékpár története képekben, Kerékpározás szabályai, A kerékpár kötelező és ajánlott tartozékai címmel szakmai és módszertani prezentációk (Bartháné Kunráth Ágnes)

A kerékpár története című ismeretterjesztő szöveg valamint a szövegfeldolgozását segítő feladatsor (Bartháné Kunráth Ágnes)

Plakátok, rajzok, kitöltött tesztlapok (tanulói produktum)

Projekthét értékelése

A tanulói tevékenység értékelése részben már az iskolai versenyen megtörténik, de az osztályfőnöki órákon elmondhatják véleményüket.

A projekt hatásmechanizmusa

 

  1. Tanulóink  közlekedési kultúrája, a gyalogos és kerékpáros közlekedés alapvető szabályainak készségszintű gyakorlásával és alkalmazásával, a biztonságos közlekedés magatartási követelményeinek elsajátításával gazdagodik.
  2. Fejlődnek diákjaink közlekedési képességei (mozgás, megismerő és interakciós képességek fejlesztése)
  3. A kommunikációs és együttműködési képesség fejlesztésében fontos szerepet tölt be a záróprogram feladatsora.
  4. Meglévő kapcsolataink erősítésén túlmenően, új kapcsolatokat építünk ki (Megyei Balesetmegelőzési Bizottság)
  5.  

2. sz. melléklet

Közlekedésbiztonsági nap

2017. május 11.- A közlekedés kultúra napja

Előzetes feladatok:

Osztályfőnökök feladatai

  1. Menetlevél készítése:
  2. alsó tagozatosok  6+2 állomásra (6 állomás, 1 elsősegély, 1 rajz)
  3. felső tagozatosok 6+3 állomásra (6 állomás, 1 elsősegély, 1 rajz, 1 kerékpártörténet)
  4. 10 fős csapatok (5 fiú, 5 lány) kialakítása
  5. Rajzok és kerékpár történeti feladatok elkészítésének koordinálása (a rajzokat háztartási csomagolópapírra kell elkészíteni, melyet minden osztály önállóan szerez be)
  6. Napi feladatok számontartása, az osztály időbeosztásának megszervezése (Mikor, hová mennek, leadták-e a feladatokat), napi osztálylétszám leadása Barthánénak

 

Napi feladatok:

  1. Elsősegélynyújtás- előadás (teljes osztály létszámmal)

aláírás a menetlevélen

  1. Gigarajz (osztályonként 1 db)

Téma: Közlekedés 100 év múlva

eszközök: színes ceruza, zsírkréta esetleg pasztell, csomagolópapír

 Az elkészült rajzok pontozása hozzáadódik az akadályversenyen szerzett pontokhoz.

Pontozás: 0-10-ig

Értékelés szempontjai- ötletesség, kivitelezés, felület kitöltése

  1. „Akadálypálya” teljesítése (osztályonként 10 fő)
  2. Felső tagozatosoknak kerékpár történeti feladatsor

Alsó tagozatban osztályok együtt mozognak az osztályfőnökkel, akik segíthetnek a feladatok értelmezésében.

Felső tagozatos csapatok önállóan teljesítik az akadálypályákat, állomásokat. Osztályfőnökök támogathatják a rajzok elkészítését és a kerékpár történeti feladatsor megoldását.

  1. Kresz-teszt:elméleti tesztlap megírása csapatban korcsoportonként (1.-2. osztály, 3.-4. osztály, 5.-8. osztály)  (2 fő állomásvezető)- fejlesztő szoba
  2. Maradj talpon!:feladatok részegszemüvegben – időre és hibapontra (2 fő)- sorakozóhely
  3. Aki keres-az talál: táblakeresés- időre, a megtalált táblák pontos megnevezése db/pont  (2 fő)
  4. Rész és egész: puzzle időre- csapat egyik fele síkban, másik térben  (3 fő)
  5. Ékes anyanyelvünk: a kerékpár szó szinonimái időre-  darabszám  (2 fő)
  6. Két keréken: kerékpáros ügyességi  pálya teljesítése (csapatonként 2 fiú, 2 lány)
  7. ügyességi pálya az iskolai sportpályákon (külön alsó és felső tagozatosok számára- más a méretezés)  (4-4fő) gumis és műfüves pálya

Záró program bemutatása

Időpont

Tevékenység

Felelős

Résztvevők

Megjegyzés

8.00

Érkezés

Szervezők, lebonyolítók fogadása

 

Intézmény vezetője

projekt felelős

 

Bázishely-vendéglátás:

ásványvíz, pogácsa (Alapítvány)

Régi igazgatói iroda

8.00-10.00

Állomáshelyek , kerékpáros ügyességi pályák, előadótermek kialakítása

projektfelelős

 

pedagógusok

rendőrök

 

9.30-10.00

Meghívott vendégek fogadása

intézményvezető

Mezőkövesdi Tankerületi Központ képviselője

BAZ MBB ügyvezető elnöke

Mezőkövesdi Rendőrkapitányság vezetője

Polgármester

Kuratórium elnöke

 

 

10.00

Köszöntő

intézményvezető

Mezőkövesdi Rendőrkapitányság

 

Tanulók

Pedagógusok

 

Hangosítás

 

10.10

Csapatok indulása (10  fő)

10 percenként

1 alsós- 1 felsős egymással szemben

 

Az osztályokból azok a gyerekek, akik szeretnek rajzolni, benn maradnak és a rajzokat készítik.

10.10 1.a-8.a

10.20. 1.b-8.b

10.30. 2.a-7.a

10.40 2.b-7.b

10.50 3.a-6.a

11.00 3.b-6.b

11.10 4.a-5.a

11.20 4.b-5.b

10.15-11.00

Mentősök előadása

 

3.b,6b,4a,5a,4b,5b

Földrajz terem

Várakozó vagy beérkező osztályok, csapatok elsősegélynyújtás illetve rajzolnak

Beérkezéstől függően

Mentősök előadása

 

1a,8a,1b,8b,2a,7a

 

 

Mentősök előadása

 

2b,7b,3a,6a érdeklődő pedagógusok

 

10.30-11.30 Távirányítós kisautók versenye- selejtezők (tornaterem)

11.30-11.45 Döntő

 

12.00-12.15 Rajzok és menetlevelek leadása

Közben eredmények összesítése

12.00-14.00 A felépített pályákat (ügyességi, részegszemüveges valamint térbeli kirakó) a gyerekek az oda beosztott pedagógusok felügyelete mellett kötetlenül használhatják.

12.30-13.00 Óvodások érkezése

12.00-13.30 Ebédszünet      (15 fő ebéd)

14.00 Eredményhirdetés                                Hangosítás- salakospálya

1. hely kupa, oklevél, lámpa, karkötő (alsó, felső) BAZ MBB felajánlása

2. hely oklevél, édesség, karkötő (alsó, felső) Mezőkövesd RK

3. hely oklevél, édesség, karkötő Alapítvány

Többi osztály: karkötő

14.15. Retro motorosok felvezetése rendőrmotorokkal

14.25-15.00 Tűzoltók bemutatója

15.00-15.10 Rendőrmotorosok bemutatója

15.20 - DÖK köszöntő

 

 

 

 
 
20230424 fenntarthatosagi 4x
6x badge 2024 kicsi
20230928 allatvedelmi temahet logo 2023
20230302 penzhet logo
 
Go to top