Kossuth Lajos Altalanos Iskola
04.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
Közlekedési projekthét
a Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskolában
Téma: Közlekedj okosan!
Célja: A tanulók életkori sajátosságait valamint a település közlekedésbiztonsági jellemzőit figyelembe véve ismerjék meg a közlekedés rendszerét, és ennek részeként az utas-, gyalogos-, a tömeg-, valamint a kerékpáros közlekedés szabályait.
Időpont: 2017. május 4.- 2017. május 11.
Helyszín: Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola
Bevont tanulócsoport: 1.-8. osztály
Projekt felelős: Alsó tagozatos munkaközösség(felelős: BarthánéKunráth Ágnes)
Bevont pedagógusok:Nevelőtestület
Külső résztvevők:
B.-A.-Z. Megyei Rendőrfőkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály munkatársai Mezőkövesdi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály munkatársai
Mezőkövesdi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság
Városi Önkormányzat Mezőkeresztes
Iskolarendőr
Mezőkövesdi Mentőszolgálat
Helyi motoros egyesület
Mezőkeresztes Iskolájáért Alapítvány
Általában a témahétről:
A tananyag komplex elsajátításának egyik lehetséges formája, amikor az adott tárgykört a diákok három-öt tanítási napon, esetleg hosszabb időkeretben iskolai és iskolán kívüli helyszíneken, rugalmas időkeretek között, változatos tevékenységtípusok és sokszínű módszertani eszközök segítségével dolgozzák fel. Az egyéni fejlesztés szempontjából hatékonyan épülnek egymásra az alapkövetelményekhez kapcsolódó kötelező foglalkozások és az egyes részterületekhez kötődő, kutatást és alkotó tevékenységet biztosító választható programok. Az intézmény pedagógiai programjába beépítésre váró témahetek egy-egy kulcstéma integrált, a kereszttantervi szempontokat érvényesítő feldolgozására alkalmasak.
A megvalósított témahét előzménye:
Intézményünkben több éve foglalkozunk 6-14 éves tanulók közlekedési ismereteinek bővítésével. A NAT és kerettantervi előírásokon túlmenően szakköri tevékenység keretében készítjük fel az érdeklődő tanulókat a helyes közlekedési szabályok betartására, annak érdekében, hogy fejlesszük a gyerekek helyes közlekedési magatartását megalapozó tevékenységét. A Kresz elméleti anyagrész tanításán túl ügyességi és szabályossági pályákon gyakorolhatják a tanulók a gyalogos és kerékpáros közlekedésre vonatkozó szabályokat, illetve ezen a területen felmenő rendszerben meghirdetett versenyeken- Kerékpáros Iskola Kupa, Ki a mester két keréken? mérhetik össze tudásukat kortársaikkal.
A megvalósított tantárgyi és tanórán kívüli követelmények, célok és feladatok:
Technika |
Alsó tagozat
1.-2. osztály Az utas-, gyalogos-, és tömegközlekedés írott és íratlan szabályai
3.-4. osztály A gyalogos és kerékpáros közlekedés szabályai
Cél: A tanulók ismerjék meg, bővítsék a rájuk vonatkozó gyalogos és kerékpáros közlekedési szabályokat.
Feladat: A témákhoz készült közlekedési prezentációk bemutatása, a technika tankönyv feladatainak megoldása, szabályok rögzítése, gyakorlása játékos formában.
Rajz |
1.-4. osztály Látszódj!
Cél: Figyelem felkeltése a láthatóság fontosságára, valamint ösztönözni a tanulókat és pedagógusokat arra, hogy a tanulók kreativitását felhasználva olyan új dolgokat, ötleteket, lehetőségeket találjanak ki, melyek a láthatóság fokozására, ezáltal a balesetek megelőzésére felhasználható.
Feladat: Tetszőleges technika választásával egyéni rajzok készítése a megadott cím alapján.
Informatika |
4. osztály kerékpáros szimulációs játék (3.-4. osztály online tesztek kitöltése)
Cél: A meglévő, illetve a technika órán és a délutáni foglalkozások alkalmával megismert közlekedési szabályok helyes alkalmazása a szimulációs játék segítségével, tovább az elsajátított ismeretek ellenőrzése tesztek megoldásával.
Magyar irodalom |
Feladat: Az interneten fellelhető tesztlapok megoldása. Kerékpárral a forgalomban című szimulációs játékon történő gyakorlás (informatika tanterem- Bodzán László- bejelentkezés alapján)
1.-2. osztály Nógrádi Gábor: Mit jelent a piros kerek?- versfeldolgozás
Bartos Erika: Utakon- versfeldolgozás
Szavak gyűjtése, mondatok alkotása képről
3.-4. osztály: A kerékpár története- szövegfeldolgozás
Fogalmazás készítése képről
Cél: Szókincsbővítés. Szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztése. A tantárgyi koncentrációt figyelembe véve a szövegértés fejlesztése.
Feladat: A kerékpár története képekben című prezentáció bemutatása és a Kerékpár története című ismeretterjesztő szöveg feldolgozása kooperatív formában.
Szabadidős foglalkozások |
Filmvetítés, társasjátékok, színezők, közlekedési dominó,
Az utas-, gyalogos-, és kerékpáros közlekedés szabályai
Cél: Minél több módszer és eszköz felhasználásával ismerkedjenek a tanulók a rájuk vonatkozó közlekedési szabályokkal a szabadidő hasznos eltöltése során.
Feladat: Csóti Ferenc: Bence közlekedik sorozat videós filmjeinek, Stop! Közlekedj okosan című rajzfilmek valamint az OBB-ORFK által közösen készített kerékpáros oktatófilmek megtekintése.
(Linkgyűjtemény az iskola honlapján)Véleménycserék. Közlekedj okosan! társasjáték, színezők használata a szabadidős foglalkozásokon.
Környezetismeret |
Keresd a táblát!
Cél: A tanulók ismerjék meg a kerékpározás lehetőségeit saját környezetükben, lakóhelyükön.
Feladat: A gyerekek előzetes feladatként kutatómunkát kapnak. Feladatuk kideríteni, hogy lakóhelyükön milyen közlekedési táblákkal, útburkolati jelekkel találkoznak. Nevezzék is meg őket! Készítsenek fényképet vagy rajzot róla. Csoportmunkában készítsék el a település veszélytérképét közlekedés szempontjából.
Testnevelés |
Mozogj és tekerj!
Cél: Kerékpárügyesség fejlesztése.
Feladat: Ügyességi pályaelemek gyakorlása (szlalom, szűkülő folyosó, magassági akadály, sávváltás, sarokfordító) Egyszerű ügyességi pálya megépítése, gyakorlása, egyéni versengések.
Technika |
Felső tagozat
A kerékpáros közlekedés szabályai
Cél: A tanulók ismerjék és bővítsék a kerékpáros közlekedés szabályait.
Feladat: A kerékpáros közlekedés szabályai című prezentáció bemutatása, irányított beszélgetések.
Osztályfőnöki óra |
A kerékpár kötelező és ajánlott tartozékai
Cél:A tanulók ismerjék és alkalmazzák a közlekedésbiztonságilag szabályosan felszerelt kerékpár tartozékait. Lehetőség szerint alkalmazzák az ajánlott biztonsági felszereléseket.
Feladat: A szabályosan felszerelt kerékpár bemutatása, biztonsági eszközök (sisak, könyök-, és térdvédő) ajánlása a többször módosított 6/1990. (IV.12) KöHÉM alapján. Tanulói kerékpárok vizsgálata a rendelet alapján.
Rajz |
Látszódj! címmel plakátkészítés
Cél: Tudatosodjon a tanulókban, hogy szürkületkor, rossz látási viszonyok mellett világítsák ki járműveiket és használják a láthatósági mellényt. Továbbá ösztönözni a tanulókat és pedagógusokat arra, hogy a tanulók kreativitását felhasználva olyan új dolgokat, ötleteket, lehetőségeket találjanak ki, melyek a láthatóság fokozására, ezáltal a balesetek megelőzésére felhasználható.
Feladat: A megadott címmel, szabadon választott technikákkal plakátkészítés.
Informatika |
Kerékpáros kresz tesztek megoldása, kerékpáros szimulációs játék
lsd. alsó tagozat
Biológia |
Elsősegélynyújtás alapfokon
Cél: Tanulóink és pedagógusaink legyenek tisztában az elsősegélynyújtás alapjaival. Ismerjék meg az elsősegélynyújtás alapjait intézményünk pedagógiai programjának értelmében.
Feladat: A rendelkezésre álló CD/youtube elérhetőség megtekintése. Elérhetőségek az iskola honlapján található linkgyűjteményben.
Testnevelés |
Bringára fel!
Cél: Az aerob mozgásforma, az egyensúlyérzék javítása mellett a biztonságos járműhasználat fejlesztése.
Feladat: Kerékpár ügyességi pályaelemek gyakorlása (szlalom, szűkülő folyosó, magassági aladály, sarokfordító, billenőpalló, rázópad). A gyerekek javaslata alapján ügyességi pályák megépítése, gyakorlása.
Előadás szülőknek, gyerekeknek |
Szemünk fénye!
Cél: A résztvevők ismerjék meg a kerékpáros közlekedésre vonatkozó szabályokat, a kerékpár kötelező tartozékait.
Feladat: Preventív célú előadás külső szakember bevonásával. (Ilku Imre- iskolarendőr)
A projekt előkészítése:
A témahét „pedagógiai programja”
Tevékenységek |
Felelős |
Fejlesztendő kompetenciák |
Munkaforma Módszer |
Eszközök |
Megjegyzés |
||
Alsó tagozat |
|||||||
Rajz |
|
Ek: elképzelések kifejezése, kretivitás fejlesztése |
egyéni munka magyarázat megbeszélés |
rajz eszközök |
|
||
Technika |
Szk: szabály és feladattudat erősítése, fogalmi gondolkodás fejlesztése |
frontálisan irányított egyéni munka magyarázat előadás irányított beszélgetés |
ppt mtk. szabályosan felszerelt kerékpár |
|
|||
Magyar irodalom |
|
Ak: írott szöveg megértése, közlekedési szókincs bővítése |
frontálisan irányított egyéni munkák páros munka magyarázat megbeszélés |
ppt feladatlapok |
|
||
Környezetismeret |
|
SzK: szabályokhoz való alkalmazkodás képességének fejlesztése |
egyéni gyűjtőmunka frontális feldolgozása, elemzése |
tanulói rajzok, fotók |
előzetes feladat |
||
Testnevelés |
|
Mozgáskészség- állóképesség, egyensúlyérzék fejlesztése |
egyéni feladatvégzés |
pályaelemek, telepíthető tanpálya |
saját kerékpár |
||
Informatika |
|
Dk: számítógép használata, információk felismerése Hök. ismeretek alkalmazása |
egyéni munka magyarázat értékelés |
kerékpáros szimulátor cd online tesztek |
|
||
Szabadidős foglalkozás |
|
Ak: vizuális élmények, vélemények szóbeli megfogalmazása |
frontális munka filmvetítés játék |
közlekedési témájú cd-k, filmek, társasjátékok, színezők, kirakók |
|
||
AK- anyanyelvi kompetencia; Szk- szociális kompetencia; Dk- digitális kompetencia; TTk- természettudományos kompetenci; Hök- hatékony, önálló tanulás; Kezdeményezőképesség- K; Esztétikai és művészeti tudatosság és kifejezőképesség- Ek |
|||||||
Tevékenységek |
Felelős |
Fejlesztendő kompetenciák |
Munkaforma |
Eszközök |
Megjegyzés |
||
Felső tagozat |
|||||||
Rajz |
|
Ek: élmények kifejezése Hök: ismeretek alkalmazása |
egyéni munka megbeszélés |
rajz eszközök |
|
||
Technika |
|
Szk: szabály és feladattudat erősítése |
frontálisan irányított egyéni munka előadás |
ppt. feladatlap |
|
||
Osztályfőnöki óra |
|
TTk: előzetes megfigyelések Ak: szóbeli vélemények megfogalmazása |
frontális munka előadás ill. tanulói kiselőadások megbeszélés szemléltetés |
ppt. szabályosan felszerelt kerékpár |
|
||
Informatika |
|
Hök: előzetes ismeretek alkalmazása |
egyéni munka megbeszélés |
tesztlap |
|
||
Biológia |
|
SzK: interperszonális interakció fejlesztése |
frontális munka, előadás, filmvetítés |
Cd, feladatlap |
|
||
Testnevelés |
|
Állóképesség, kerékpározási ügyesség fejlesztése |
egyéni munkák |
ügyességi pályaelemek, telepíthető tanpálya |
saját kerékpár |
||
A témahét időterve: 2017. május 4.- 2017. május 11.
Alsó tagozat
Órarend szerinti beosztás
Tanulói feladat: Hallottak és látottak otthoni ismétlése, további ismeretek szerzése szakirodalomból, internetről. Felkészülés az iskolai versenyre.
Tanári feladat: ajánlott feladatok áttekintése, kiegészítése egyéni ötletekkel, tájékozódás az interneten, iskola honlapján, ismeretek átadása
Felső tagozat
Órarend szerinti beosztás
Tanulói feladat: Hallottak és látottak otthoni ismétlése, további ismeretek szerzése szakirodalomból, internetről. Felkészülés az iskolai versenyre.
Tanári feladat: ajánlott feladatok kiegészítése egyéni ötletekkel, tájékozódás interneten, iskola honlapján, ismeretek átadása
Közlekedik a család- vetélkedő 2017. május 7.
Külön forgatókönyv alapján
Szemünk fénye – preventív célú előadás- 2017. május 10. 16.00-17.00 (Családi klub)
Előadó: iskolarendőr
Projektzárás: 2017. május 11. A Kultúrált közlekedés napja
Külön forgatókönyv alapján (2. sz. melléklet)
A tanulóknak legyen ideje a tanultakat gyakorolni és felkészülni a helyi versenyre.
Módja: Iskolai közlekedésbiztonsági nap akadályverseny
Célja: A témahéten szerzett és meglévő elméleti ismeretek alkalmazása a gyakorlatban.
Keletkező produktumok
Kerékpár története képekben, Kerékpározás szabályai, A kerékpár kötelező és ajánlott tartozékai címmel szakmai és módszertani prezentációk (Bartháné Kunráth Ágnes)
A kerékpár története című ismeretterjesztő szöveg valamint a szövegfeldolgozását segítő feladatsor (Bartháné Kunráth Ágnes)
Plakátok, rajzok, kitöltött tesztlapok (tanulói produktum)
Projekthét értékelése
A tanulói tevékenység értékelése részben már az iskolai versenyen megtörténik, de az osztályfőnöki órákon elmondhatják véleményüket.
A projekt hatásmechanizmusa
2. sz. melléklet
Közlekedésbiztonsági nap
2017. május 11.- A közlekedés kultúra napja
Előzetes feladatok:
Osztályfőnökök feladatai
Napi feladatok:
aláírás a menetlevélen
Téma: Közlekedés 100 év múlva
eszközök: színes ceruza, zsírkréta esetleg pasztell, csomagolópapír
Az elkészült rajzok pontozása hozzáadódik az akadályversenyen szerzett pontokhoz.
Pontozás: 0-10-ig
Értékelés szempontjai- ötletesség, kivitelezés, felület kitöltése
Alsó tagozatban osztályok együtt mozognak az osztályfőnökkel, akik segíthetnek a feladatok értelmezésében.
Felső tagozatos csapatok önállóan teljesítik az akadálypályákat, állomásokat. Osztályfőnökök támogathatják a rajzok elkészítését és a kerékpár történeti feladatsor megoldását.
Záró program bemutatása
Időpont |
Tevékenység |
Felelős |
Résztvevők |
Megjegyzés |
8.00 Érkezés |
Szervezők, lebonyolítók fogadása
|
Intézmény vezetője projekt felelős |
|
Bázishely-vendéglátás: ásványvíz, pogácsa (Alapítvány) Régi igazgatói iroda |
8.00-10.00 |
Állomáshelyek , kerékpáros ügyességi pályák, előadótermek kialakítása |
projektfelelős
|
pedagógusok rendőrök |
|
9.30-10.00 |
Meghívott vendégek fogadása |
intézményvezető |
Mezőkövesdi Tankerületi Központ képviselője BAZ MBB ügyvezető elnöke Mezőkövesdi Rendőrkapitányság vezetője Polgármester Kuratórium elnöke
|
|
10.00 |
Köszöntő |
intézményvezető Mezőkövesdi Rendőrkapitányság
|
Tanulók Pedagógusok
|
Hangosítás
|
10.10 |
Csapatok indulása (10 fő) 10 percenként 1 alsós- 1 felsős egymással szemben |
|
Az osztályokból azok a gyerekek, akik szeretnek rajzolni, benn maradnak és a rajzokat készítik. |
10.10 1.a-8.a 10.20. 1.b-8.b 10.30. 2.a-7.a 10.40 2.b-7.b 10.50 3.a-6.a 11.00 3.b-6.b 11.10 4.a-5.a 11.20 4.b-5.b |
10.15-11.00 |
Mentősök előadása |
|
3.b,6b,4a,5a,4b,5b |
Földrajz terem |
Várakozó vagy beérkező osztályok, csapatok elsősegélynyújtás illetve rajzolnak |
||||
Beérkezéstől függően |
Mentősök előadása |
|
1a,8a,1b,8b,2a,7a |
|
|
Mentősök előadása |
|
2b,7b,3a,6a érdeklődő pedagógusok |
|
10.30-11.30 Távirányítós kisautók versenye- selejtezők (tornaterem) 11.30-11.45 Döntő
|
||||
12.00-12.15 Rajzok és menetlevelek leadása |
||||
Közben eredmények összesítése |
||||
12.00-14.00 A felépített pályákat (ügyességi, részegszemüveges valamint térbeli kirakó) a gyerekek az oda beosztott pedagógusok felügyelete mellett kötetlenül használhatják. |
||||
12.30-13.00 Óvodások érkezése |
||||
12.00-13.30 Ebédszünet (15 fő ebéd) |
||||
14.00 Eredményhirdetés Hangosítás- salakospálya 1. hely kupa, oklevél, lámpa, karkötő (alsó, felső) BAZ MBB felajánlása 2. hely oklevél, édesség, karkötő (alsó, felső) Mezőkövesd RK 3. hely oklevél, édesség, karkötő Alapítvány Többi osztály: karkötő 14.15. Retro motorosok felvezetése rendőrmotorokkal 14.25-15.00 Tűzoltók bemutatója 15.00-15.10 Rendőrmotorosok bemutatója 15.20 - DÖK köszöntő
|